Pizzabullar

Jag gör dessa bullar glutenfria eftersom att jag är.. Ja, glutenallergiker, haha.
Men är man inte det så kan man bara bortse från fiberhusken och använda vanligt vetemjöl istället tror jag, samt byta ut mjölken, margarinet och osten mot laktosfri om man skulle behöva det.
 
Till degen behöver du:
  • 25 g jäst
  • 4 dl mjölk
  • 25 g smör/margarin
  • 1 nypa salt
  • Ca 5-6 dl glutenfri mix
  • 1 msk fiberhusk
Till fyllningen behöver du:
  • 1 dl krossade tomater
  • 1 msk oregano
  • 1 tsk basilika
  • 2 dl riven ost
Smält smör och värm till 37 grader tillsammans med mjölken. Smula jästen i en bunke och häll i degspadet och blanda tills jästen löst upp sig. Häll i fiberhusk och låt svälla i ca 10 minuter.
Häll i salt och mjöl, arbeta samman till en deg (jag använder mig utav visp med degkrokar). Låt jäsa i 30 minuter.
 
Ta ut degen på ett mjölat bakbord och knåda den smidig. Kavla ut till en rektangel och bred på tomatsås. Strö över osten och eventuellt skinka eller annat du tycker är gott.
Rulla ihop precis som med kanelbullar, skär till snäckor och lägg i bakformar och ställ på en plåt. För att inte riskera att bullarna fastnar i formarna så häll någon droppe olja i botten först.
Grädda i 250 grader i ca 10 minuter, se till så att de inte blir brända men får fin färg.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0