Kanske ska vi bara luta oss tillbaka och acceptera övergrepp också?

Återigen har känslorna tagit över.
Diskuterade det här med Lindex och att flickkläderna var mindre än pojkkläderna i samma storlek, vilken en vän tyckte var "logiskt, eftersom flickor är mindre" och till sist började dra upp att det var värdelöst att bry sig om då folk svälter och får aids och fan och hans moster.

Och jag blir så jävla förbannad! Det är klart som korvspad att det är skithemskt att folk svälter och sådant. Men ska vi som bor här (och nu) bara acceptera orättvisorna och förtrycket som sker här, dagligen?
Är det värt resonemanget?
"Jamen, du vet, i Afrika svälter barnen, så det gör ju faktiskt inget om flickorna här i Sverige har andra krav och normer att leva upp till. Det är ju så det är."

Och återigen fick jag argumenetet upptryckt i ansiktet. "Det är så det är".
OCH JAG ÄR LIKA TRÖTT PÅ DET FORTFARANDE!

Det är KLART att det är så det är, när vi bara sitter rakt upp och ner och accepterar det! Om ingen säger nej, så får ju samhället klartecken som säger att det är helt okej.

Nej. Alltså. Jag blir så jävla trött.

Kommentarer
Postat av: Jånas

Jag skulle inte kalla det "förtryck" att flickkläderna är mindre i samma storlek, då kan man få vad som helst att bli förtryck (vilket iofs är precis vad feminister är ute efter). Men ologiskt är det. Det hade varit enklare om alla storlekar var samma. Och att killkläder väldigt ofta är baggy och tjejkläder tajta, det fattar jag inte heller poängen med riktigt... men, som ofta i feministfrågor, kan m an vända på steken och säga att det är diskriminerade mot män att de ska ha baggykläder. Dock ser man bara problemet från kvinnornas sida, trots att det egentligen är lika illa åt bägge håll. Och det är en av feminismens största brister, eftersom det med det tankesättet handlar mer om kvinnor än om jämställdhet.

2011-01-30 @ 12:52:22
Postat av: Jånas

Ett exempel - du säger att det är förtryck att flickkläderna är mindre än pojkkläderna, jag säger att det är förtryck att pojkkläderna är större än flickkläderna.

2011-01-30 @ 12:56:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0